Canadees voor een maand! - Reisverslag uit Québec, Canada van Marco Klunder - WaarBenJij.nu Canadees voor een maand! - Reisverslag uit Québec, Canada van Marco Klunder - WaarBenJij.nu

Canadees voor een maand!

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Mei 2014 | Canada, Québec

Tijd voor een nieuw verslag, want ik zit hier ondertussen alweer een maand! De tijd vliegt!
Op het werk gaat alles prima. De opdracht die ik heb gekregen is uitdagend en houdt me lekker bezig. Ondertussen kan ik me ook steeds beter redden in het (Franse) Canadese leven. Voor boodschappen doen, koffie halen bij Tim Hortons, eten afhalen en al die kleine dingen heb ik geen Engels meer nodig. Mooie vooruitgang dacht ik zo! Het is sowieso wat onwennig om hele verhalen in het Nederlands te typen, zo snel wen je aan het constant spreken en schrijven van Engels/Frans. Denken in het Nederlands was ik na een paar dagen zelfs al mee gestopt haha!
In de tussentijd heb ik ook van alles gezien. Een tijdje geleden was het op een zondag plotseling lekker warm en zonnig, dus ik in volle vaart naar buiten. Ik had gehoord over een mooie waterval op een kilometer of 5 vanaf m'n huis. Dat was natuurlijk het bekijken waard! Er schijnt nog een mooiere aan de rand van de stad te zitten. Die ga ik misschien morgen maar eens bekijken.
Op dit moment is het weer ook eindelijk goed voor Canadese begrippen. Dit betekend zon afgewisseld met bewolking en regen. Een week lang zon is hier blijkbaar een zeldzaamheid. Wat ben ik blij dat de fiets hier ook een zeldzaam verschijnsel is. Lekker lui met de auto overal heen! Ondertussen staat er al 2000km op de teller!
Dit komt mede door mijn trip van vorig weekend. De ouders van m'n huisgenote wonen 300km ten noord-oosten van quebec in een dorpje genaamd Rimouski, gelegen aan de rivier Saint-Laurent (die hier al 50km breed is!). Zij hadden aangegeven dat als ik meer van Canada wou zien, ik van hun gastenkamer gebruik kon maken. Dat liet ik me natuurlijk niet 2x zeggen. Afgelopen weekend had ik 3 dagen vrij, dus een uitgelezen kans om die kant op te jagen. Op vrijdagmiddag na het werk direct vertrokken zodat ik daar savonds nog even de kroeg in kon duiken! Zaterdag overdag mijn eerste nationale park bezocht. Parc du bic. Hier heb ik een hike van 3 km beropwaarts door de bossen gedaan. Het was even aan de conditie werken, maar het uitzicht was het zeker waard (zie foto)! Helaas op de weg naar beneden zeiknat geregend.. Aangezien het de rest van de middag slecht weer bleef ben ik maar voor de tv gaan zitten om de ijshockey wedstrijd te kijken. Ondertussen ben ik al een echte fan van de Montreal Canadiens en kijk elke wedstrijd (ze spelen nu om de dag een wedstrijd in de playoffs). Zaterdagavond ben ik dan maar weer het nachtleven van Rimouski ingedoken om een paar biertjes te pakken, erg vervelend. Bier bestellen in een kroeg is nog wel een uitdaging. Overal waar je een biertje besteld heb je keus uit minimaal een stuk of 10 verschillende merken en 3 verschillende formaten. Niet erg makkelijk om uit te leggen wat je wil in het Frans! En als ik al dacht dat een biertje in Nederland soms duur is, hier betaal je met gemak 5 dollar voor een biertje en dat is nog zonder fooi, die betaal je namelijk ook per biertje!
Zondagochend was het tijd om weer richting Quebec te vertrekken. Dit keer heb ik de toeristische route gepakt in plaats van de snelweg. Dit betekende een rit van 7 uur, ipv 3! Maar wat een geweldige wegen om te rijden en erg veel mooie uitkijkpunten (foto).
Gelukkig had ik maandag nog een extra dag vrij. Eric nodigde me die dag uit om bij hem thuis lunch te komen eten. Hij had net een volledige kip in de oven liggen. Samengevat: hij smaakte heerlijk! Nadat iedereen de buik vol had hebben we ook nog even een jam-sessie gedaan. Blijkt dat Eric al 25 jaar drumt en zijn beide zoons ook instrumenten bespelen. Had ik mooi de kans om weer eens een gitaar in handen te hebben! Al met al klonk het nergens naar zo met zn 4en bij elkaar, maar erg leuk was het wel.
Deze week maar eens rustig aan gedaan. Vandaag moest er zelfs even gestudeerd worden. Dat heb ik dan ook niet thuis gedaan, maar volgens Canadese gewoonte in een koffiebar. Mooie manier van studeren!

Zo, tijd om eens over het avondeten na te gaan denken.

Bonsoir!

  • 25 Mei 2014 - 19:58

    Nikki:

    Hoi neefje, het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt daar! Leuk om al je verhalen te lezen. Ook leuk dat je de kroeg ook al een keer van binnen hebt gezien. Succes met het leren va je frans, knap dat je je er nu al in kan redden. Het lijkt me dan ook lastig om idd weer over te schakelen naar Nederlands omdat je dan met drie talen in je hoofd zit.

    Veel succes met je opdracht en ik wacht weer op je volgende verhaaltje!

    Liefs Nikki

  • 26 Mei 2014 - 13:24

    Joke:

    Hey marco..... je komt wel weer terug he.... het klinkt allemaal zo goed! Leuk om te lezen. Veel plezier nog....en wat dacht je van coq au vin.... ;) groetjes joke

  • 29 Mei 2014 - 22:25

    Marita :

    Hoi Marco,

    heb zojuist al je verslagen gelezen. Je voelt je er al best thuis, althans die indruk krijg ik zeker.
    Je hebt al verschillende kilometers afgelegd en het een en ander gezien.
    Fijn dat je het naar je zin hebt bij dit bedrijf en een leuke opdracht gekregen hebt.
    Ik hoop voor je dat je een mooie (Canadese) ervaring opdoet daar en dat je tussen de bedrijven door ook kunt genieten van alles wat dit land/omgeving/streek te bieden heeft.

    Succes en groetjes,
    Marita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Voor mijn stage ga ik vier maanden op reis naar Quebec, Canada

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 6510

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 30 Augustus 2014

Stage Canada

Landen bezocht: